Rzeczy na które zwracam uwagę przy rozbiórce skrzyni
1. Oś widełek
– zaczepy wybieraka
widać wyraźne wytarcie. Przyczyną może być np. jazda z ręką na lewarku. Takie wytarcie zwiększa luz i wbicie biegu będzie mogło wymagać coraz większego ruchu lewarkiem. Problem można rozwiązać po złombolowemu – ubytek uzupełnić spawem i przeszlifować pilnikiem
– zamki zatrzasków
widać lekki ślad po kulce. Jeżeli wytarcie na górkach byłoby głębsze to biegi siedziałby luźno. Na brzegach kulka może wyrobić też lekki zadzior który będzie utrudniał przesuwanie ośki (będzie się klinowała w otworze). Przyczyną może być kulka klinująca się w prowadnicy.
2. Widełki
Nowe mają grubość ~7,5mm
A tu przykład zużytych
Wytarcie widać na pierwszy rzut oka. Przyczyną ponownie może być jazda z ręką na lewarku. Wytarcie także zwiększa luz i utrudnia wbicie biegu.
3. Przesuwki
Tak wyglądają nowe ząbki
a tak zmasakrowane
Ząbki ulegają takiemu wytarciu gdy nie udało się wbić biegu (charakterystyczny zgrzyt).
Ząbki na pewno w jakimś stopniu będą wytarte
ale takie (i trochę gorsze) można zregenerować po złombolowemu.
Znalazłem to w jednym węgierskim opisie – ostrzymy je dremelem
4. Piasty przesuwek
Raz trafiłem na wyszczerbioną
Warto też zwrócić uwagę czy nie ma głębokich wytarć
Taki ubytek może już być słychać jako stukanie przy hamowaniu silnikiem.
Uwaga!
Piasty nie są symetryczne! Z jednej strony kliny mają nacięcie (chyba jako kanały dla oleju?)
Warto na to zwrócić uwagę przy demontażu. Na szczęście położenie można też rozpoznać po śladach wytarcia.
5. Synchronizatory
Z lewej zjechany praktycznie do zera, z prawej nowy
Wycierają się jeszcze w miejscu kontaktu z pierścieniem blokującym
6. Sprężyny synchronizatorów
Z nimi zwykle nie ma żadnych problemów, dziwny przypadek trafiłem tylko raz
nie wiem co się mogło stać, że się tak skurczyła.
7. Zębatki biegu wstecznego
Na bieg wsteczny składają się 3 zębatki. Bieg nie jest synchronizowany więc ząbki będą w mniejszym lub większym stopniu zjechane.
Tak mniej więcej wyglądają nowe
a takie pewnie będą
To jest wsteczny więc bez stresu bierzemy dremel i je regenerujemy
Tutaj nie ma za dużo filozofii, można zwrócić uwagę czy powierzchnia pracy uszczelniacza nie jest wytarta/wyżłobiona. Jeżeli z 4-ki robimy dawcę, to jeden wałek przyda się jako przyrząd do ustalania tarczy sprzęgła (nawet bez cięcia)
9. Tulejka wałka sprzęgłowego
Niby nic, a jednak. Po prawej tulejka z wytartym śladem
Takie wytarcie powstaje gdy pierścień sprężysty znajdujący się między łożyskiem wałka sprzęgłowego a tulejką dostaje luzu i zaczyna się obracać.
Przyczyną powstania luzu może być np. pęknięcie pierścienia
A co może być przyczyną pęknięcia pierścienia to nie wiem, chyba tylko strzał w skrzynię przy jeździe w terenie.
10. Wałek główny
Kawał metalu z chyba tylko jednym słabym miejscem – wycięciem pod klin
11. Zębatki
Muszą mieć wszystkie zęby.
Zęby warto sprawdzić pod względem wżerów
Te dwie są ze skrzyni która trochę leżała i w której w środku było trochę wody.
W przypadku wałka pośredniego nic więcej do sprawdzenia już nie ma.
Drugie miejsce to wytarcia w miejscu kontaktu z przesuwkami (podobnie jak na piastach przesuwek)
A trzecie to ząbki (tak jak przy przesuwkach) i tak jak przy przesuwkach można spróbować poprawić je dremelem
12. Zatrzaski
Na komplet zatrzasków składają się 3 sprężynki, 3 kulki i 3 różne bolce (blokady przed wrzuceniem 2 biegów na raz).
Uwaga co do sprężynek – jedna powinna być dłuższa i powinna być jako zatrzask biegu 5 i wstecznego.
13. Odrzutnik oleju
Nie w każdej 5-tce był, a zamiennik który trafiłem ma inny kształt (jest płaski) i jest trochę większy
Te niby nie duże różnice powodują, że przy zamienniku założenie tylnej obudowy jest bardzo utrudnione :/
14. Wybierak
Nie robiłem zdjęć, ale jeżeli będziecie go rozkładać to róbcie to ostrożnie
Składa się z kilku warstw których wzajemne położenie ma duże znaczenie, w środku są 4 sprężynki, 3 oringi, śruby mają różną długość…
Z wybierakiem jest jedna ciekawostka. W przypadku wycieku oleju z tyłu skrzyni nie stawiajcie od razu na uszczelniacz. Ciężko w to uwierzyć widząc konstrukcję wybieraka, ale olej może cieknąć spod gumowej osłony
Trytytka to może być za mało, zaciskam go cybantem.
Oczywiście sama osłona też nie może być popękana
15. Łożyska
Rozsypany wianuszek dużego łożyska na wałku głównym albo sprzęgłowym trafiłem tylko raz
A przednie (dwurzędowe) łożysko wałka pośredniego rozsypane było praktycznie zawsze
Dwa łożyska wałeczkowe mają bieżnię wewnętrzną składającą się z dwóch części (bieżni i pierścienia). Wytarcie na pierścieniu daje jakiś ogólny pogląd
Pierścień też przeważnie nie jest symetryczny. Z jednej strony wewnętrzna krawędź będzie miała zaokrągloną fazę, z drugiej ostrą. Wszystkie nowe łożyska jakie kupowałem pierścień miały ułożony zaokrągloną fazą na zewnątrz (a ostrą do wałeczków). Taki szczegół.
Gniazda łożysk – ciężko to jakoś opisać. Cztery łożyska w głównym korpusie wsuwa się bez użycia jakiejś siły. Dwa łożyska w tylej obudowie siedzą już zwykle trochę ciaśniej.
16. Obudowa
Warto sprawdzić czy nie ma pęknięć, szczególnie między gniazdami łożysk
Na koniec jeszcze taka uwaga.
Warto wszystko domyć i dokładnie obejrzeć, można wtedy łatwo stwierdzić czy ktoś już do skrzyni przed nami zaglądał