Skrzynia 5-tka

Adaptacja skrzyni 5-cio biegowej z Niwy do klasyka.

1. Dobieramy się do flanszy

P1090011

Na standardowy zestaw zabezpieczeń składa się

TMC57050

seger, pierścień, uszczelniacz, nakrętka, podkładka zabezpieczająca
A tak wygląda zestaw dla skrzyni z Nivy

image_gallery

Różni się uszczelniaczem, sprężynką i nakrętką.

Nakrętka będzie albo 30 albo 32.

2. Wykręcamy wybierak

W 5-tce odkręcamy razem z pokrywą

P1090022

W 4-ce jest trochę trudniej bo wybierak jest zaczepiony sprężynką w środku

P1090012
P1090005

3. Napęd prędkościomierza

W 4-ce jest przykręcony jedną nakrętką 10.
W jego miejscu w 5-tce będzie brok, wystarczy go wybić (po zdjęciu obudowy)

P1090020

4. Zdejmujemy tylną obudowę

W 4-ce wszystkie nakrętki są na wierzchu

P1090014

W 5-tce jedna szpilka łapana jest od środka, żeby się do niej dobrać trzeba odkręcić dolną pokrywę

P1090026
P1090029

5. Zębatka prędkościomierza

Nie mam żadnej pod ręką, więc na zdjęciu widać tulejkę która zamiast zębatki jest w 5-tce

P1090018

To co ważne, to na wałku zębatka blokowana jest przez kulkę
Przed ściągnięciem zębatki warto przygotować sobie jakiś magnes i ją złapać.

W tym momencie mamy komplet rzeczy do przełożenia do 5-tki

10562466_784644951558873_2945417664333067548_o

Trochę o zębatkach i prędkościomierzach – występują parami

33433
33442

Napęd 2101-1702150-01 (12 zębów) + zębatka 2101-1702158 (5 zębów) = dyfer 4,3
Napęd 2102-1702150-01 (9 zębów) + zębatka 2103-1702158 (4 zęby) = dyfer 4,1
Napęd 2106-1702150-01 (13 zębów) + zębatka 2106-1702158 (6 zębów) = dyfer 3,9

To jest info z jakiegoś forum, jak ktoś będzie robił przekładkę to niech zweryfikuje i da znać!

Jak już skrzynia jest otwarta, to można od razu wymienić uszczelniacz (32x56x10), a bez kompletu uszczelek się nie obejdzie (w zestawie uszczelek dla 5-tki jest dodatkowa uszczelka pokrywy wybieraka której nie ma w zestawie dla 4-ki).

6. Pozostałe różnice
– czujnik wstecznego biegu

P1090032

w 4-ce jest z bolcem, w 5-ce z kulką (taki sam jest też w reduktorze w Nivie)

– poduszka

P1090038

– belka

belki1
belki2

Belka z 4-ki podejdzie do 5-ki, ale trzeba
– przesunąć silnik na poduszkach maksymalnie do przodu
– belkę cofnąć maksymalnie do tyłu (na zdjęciu widać rozpiłowane otwory pod szpilki)
– tak pokombinować, żeby skrzynia nie dotykała belki

lub belkę sobie wyspawać.