Retrospekcji …

… ciąg dalszy.

Oprócz samego napędu prędkościomierza, do skrzyni z Niwy trzeba przełożyć też zębatkę która będzie go napędzała.

Zanim można się do niej dobrać, najpierw trzeba odkręcić nakrętkę flanszy (klucz 30 albo 32), ściągnąć samą flanszę, odkręcić wybierak i na koniec tylną obudowę.

W porównaniu do skrzyni 4-ki, jednej ze szpilek trzymających obudowę 5-tki nie widać, najpierw trzeba zdjąć dolną pokrywę…

Niestety okazało się to dopiero gdy obudowa pękła przy próbie jej podważenia i odklejenia z sylikonu :/

Przy odkręcaniu obudowy drugiej, docelowej 5-tki tego błędu już nie popełniłem, ale okazało się że otwór na czujnik wstecznego biegu ma w niej zerwany gwint :/ Sam czujnik też był zepsuty.

Nie było już jednak wyboru, wszystkiego było po jednej sztuce – tylna obudowa, czujnik i zębatka prędkościomierza.

Ostatecznie skrzynia została złożona taka jaka była. Łożysk i uszczelniaczy nie ruszałem, czujnik został wkręcony i uszczelniony na tyle ile się dało. Nie wymieniłem też wszystkich uszczelek wybieraka, co okazało się później błędem.

5-tka ma też inną poduszkę, ale oprócz tego powinna pasować już bez problemów. Powinna… Mocowanie poduszki jest przesunięte o kilka milimetrów względem 4-ki i nie do końca trafia w podporę. Prawdopodobnie to było przyczyna wibracji skrzyni przy większych prędkościowych – w warsztacie nie zwrócono na to uwagi i poduszkę wciśnięto na siłę.

Z przegubem elastycznym też wcale nie było łatwo, ale w końcu udało się wszystko spasować.

Po montażu całego osprzętu silnika przyszła pora na pierwsze odpalenie…

Kręcenie rozrusznikiem nie dawało jednak żadnego efektu – czasami tylko silnik lekko beknął w dolot.

Po pytaniu na forum Złombola, pomoc nadeszła błyskawicznie – przy ustawieniu rozrządu na TDC/GMP zapłon wypadał na 4, a nie na 1 cylinder. Wydaje mi się, że teorię za taką sytuacją rozumiem, ale do dziś zastanawiam się czemu tak wyszło – przecież wszystko było ustawione po książkowemu, na znaki itp.

Porucznik w końcu przemówił

Wydawało się, że cała reszta pójdzie już z górki, ale problemów była potem jeszcze cała masa…

Co do pierwszej skrzyni 5-tki, to kulka osi widełek 3 i 4 biegu na pewno się przycinała, czy to była przyczyna wyskakującego 4 biegu okaże się niedługo. Pękniętą obudowę udało się zespawać i uratować. Skrzynia jest kompletna i zmontowana, najpierw jednak trzeba usprawnić proces jej wymiany, bo dotychczasowa metoda zajmuje za dużo czasu i jest niewygodna.

Konkretny remont skrzyni raczej będzie jednak nieunikniony, w międzyczasie zbieram więc synchronizatory, łożyska, uszczelki, uszczelniacze, upolowałem też jeszcze jedną niesprawną 5-tkę na dawcę…

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorie

Darczyńca

Piniata Cukierkowa bomba

Darczyńca

Sport&Classic Workshop

Darczyńca

FlyPhotos.net

Darczyńca

CARpenter - Grzegorz Arnold

Darczyńca

Darczyńca

Darczyńca

Michał i Paulina

Darczyńca

Szwedzkie Ziółka

Darczyńca

ABA Trans

Darczyńca

SkazaniNaŁadę

Darczyńca

Romera 10

Darczyńca

Filmowe Urodziny

Darczyńca

Klub Malucha

Darczyńca

Technicar

Darczyńca

Andrzej Borkowski

Darczyńca

Piotr Lechowicz

Darczyńca

Krzysztof Góra

Darczyńca

Ewelina Czajkowska

Darczyńca

Wojtek Goździewicz

Darczyńca

Konrad Melon

Darczyńca

Maciej Jermakow

Darczyńca

Paweł Mieczkowski

Darczyńca

Kancelaria Radców Prawnych Stopczyk & Mikulski sp.k.

Darczyńca

Darczyńca

Darczyńca

Darczyńca

Darczyńca

4racing.pl

Darczyńca

Kuba Kiljan

Darczyńca

Azul Holiday

Darczyńca

Grafix bis Zakład Poligraficzny

Darczyńca

Wojtek Pojda

Darczyńca

KEVISPORT wodny sprzęt ratunkowy i asekuracyjny

Darczyńca

Szkoła Tańca i Rock’n'Rolla Sportowego „Promenada”

Darczyńca

Warsaw Speed Team

Darczyńca

Artut

Darczyńca

Sport Ponad Podziałami

Darczyńca

Marek Mireński

Darczyńca

krzysm

Darczyńca

Twoja-Praga.pl