… hipolu
Silnik jest ogarnięty i siedzi już w budzie, ale nic więcej
Co zostało zrobione:
- nowe uszczelniacze wału przód i tył, wałka rozrządu, napędu pompy oleju
- nowa uszczelka pompy paliwa, tym razem już pociągnięta sylikonem
- dociśnięte mocowanie filtra oleju, dało się to zrobi tylko wydłużoną nasadką 24, więc zestaw nasadek się powiększył
- uszczelnienie łączenia przedniej osłony wałka rozrządu i głowicy
- zamiast standardowej uszczelki miski dałem tym razem wyciętą z papieru uszczelkowego 0,5mm i pociągniętą sylikonem
- nowe poduszki silnika, tym razem całe gumowe z Nivy, bo jedną zwykłą sprężynową rozwaliłem wyciągając silnik
- dodatkowa masa (prawa łapa – śruba belki)
- blok jest wyczyszczony, żeby było widać świeże wycieki…
Wywaliłem też stare sprzęgło MasterSportu, jego miejsce zajął zestaw LUK’a
Sprawia zdecydowanie konkretniejsze wrażenie, ma też trochę inną konstrukcję łożyska oporowego, ale śruby regulacyjnej powinno wystarczyć. Może w końcu skończą się problemy ze sprzęgłem.
Jak już był wyciągnięty, to sprawdziłem też wiatrak chłodnicy
W środku wszystko było ok, ale łożysko było już suche – teoretycznie nie było możliwości jego wymiany, ale wszystko powinno dać się jednak poskładać.
W końcu zabrałem się też za skrzynie. Rozłożenie wszystkich czterech trochę zajęło, ale pozwoliło ocenić co można z nimi zrobić
Zapach oleju przekładniowego jest strasznie charakterystyczny i nieprzyjemny, a przepracowany śmierdzi jeszcze bardziej :/
We wszystkich piątkach widełki i przesuwki miały mniejszy lub większy luz, w każdej wszystko w środku było też w ciemnym szlamie. W najlepszym stanie była oryginalna czwórka, w środku była czysta, widełki miały minimalny luz, zębatki wstecznego biegu też były praktycznie jak nowe – w piątkach były już mniej lub bardziej zjechane. W dwóch piątkach które miały kielich sprzęgła, pierścienie sprężyste dociskające łożysko wałka sprzęgłowego były pęknięte
Jednego kawałka nie znalazłem, wytarte ślady wskazują, że pierścienie zamiast dociskać to niszczyły łożysko.
Biorąc pod uwagę, że nowych części mam na 1,5 skrzyni
a brakujące rzeczy będzie można wybrać z tego co zostanie, to powinno udać się złożyć 2 kompletne skrzynie 5-tki. I taki jest plan.
Największe nadzieje na dobrą bazę daje oryginalna 4-ka. Wałek pośredni nie ma jednak z jednej strony otworu na śrubę do przykręcenia zębatki piątego biegu, zobaczymy czy uda się go dorobić.
Na koniec ciekawostka co czasami można znaleźć na Allegro
Oryginalny rosyjski docisk sprzęgła, w stanie idealnym, zabezpieczony smarem, wyprodukowany w USSR, więc ma przynajmniej 20-kilka lat.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.