Trzecia piątka …

… i Before Złombol 2014

Prace nad Rezerwistą chwilowo zostały zawieszone, bo najwyższy priorytet dostał remont skrzyni 5-tki dla Generała Jaruzela.

Szybka ocena stanu zewnętrznego nie wróżyła zbyt dobrze.

Blaszana osłona tylnego uszczelniacza była pogięta i oberwana. Trochę musiała już tak jeździć, bo wyżłobiła rowek w obudowie skrzyni. W otwór pod jedną ze śrub do przykręcenia wysprzeglika wkręcona była szpilka naprawcza M8xM10. Najgorzej jednak prezentował się syf zebrany na magnesie korka spustu oleju…

korek

Podczas rozbiórki wychodziły kolejne rzeczy. Nakrętka wałka głównego praktycznie wcale nie była dokręcona. Zaczepy prowadnic widełek były mocno wytarte. Przesuwki biegów 1/2 i 3/4 był różnego typu – ktoś już raczej jedną wymieniał. Przednie łożysko wałka pośredniego standardowo miało rozsypany koszyczek, ale reszta łożysk sprawiała wrażenie świeżych. Śruby płyty oporowej łożyska pośredniego dało się okręcić ręką, bez śrubokręta udarowego, a sama płyta była wytarta. Trafiłem też na dwa różne kolory silikonu, a olej jak zwykle w skrzyni z Nivy miał konsystencję bliższą błotu…

2a

Szybki przegląd pozostałości z rozbiórek innych skrzyń…

5
4

Po przebraniu 24 synchronizatorów wyciągniętych z innych skrzyń, wybrałem 7 praktycznie nowych, jedna rzecz do zamówienia mniej. Ale zamówić i tak trzeba było sporo – komplet łożysk, widełki, uszczelki, uszczelniacze, osłonę dźwigni, poduszkę i czujnik wstecznego biegu.

3

Nadal brakowało jednak jednej rzeczy – prowadnicy widełek biegów 1/2. Od ręki raczej nie do dostania, czasu na ściąganie z Rosji nie było, trzeba było więc zastosować rozwiązanie niekonwencjonalne. Prowadnica trafiła do zakładu obróbki metalu gdzie wytarcie zostało uzupełnione (twardym) spawem. Przetarty nowy szlak, który otwiera nowe możliwości :)

Przyszła kolej na mycie. Z zewnątrz skrzynia ubabrana była standardowo, ale w środku znowu niespodzianka – nie było zacieków ze starego oleju i wszystko udało się domyć. Może ta skrzynia była dość nowa?

1

Po wstępnym myciu, ząbki przesuwek i trybów zaliczyły jeszcze drobne poprawki dremelem…

6

Montaż przebiegł bez większych problemów…

f

Zamknąć skrzyni jeszcze nie było można. Ciągle brakowało zębatki napędu prędkościomierza i samego napędu. O ile napęd można dostać, to z zębatką jest już gorzej – najprościej przełożyć obydwie rzeczy ze skrzyni-dawcy. Skrzynię 4-kę trzeba jednak najpierw wyciągnąć ze Złombolady

a
c

e

We wtorek wieczorem, po 3 godzinach i paru drobnych niegroźnych komplikacjach, napęd i zębatką zostały zdobyte

d

Włożenie skrzyni zawsze trwa dłużej, więc na środę wziąłem już urlop.

Przy okazji że Łada była na kanale, od razu załatwiliśmy kilka innych rzeczy:

  • wymiana oleju i filtra
  • wymiana poduszek silnika
  • dorobiony uchwyt (12) i obejma (8) mocująca wydech do skrzyni

obejma

Przekładka skrzyni przebiegła bez niespodzianek – trochę porzeźbić trzeba było z belką skrzyni.  Pusty kanał to dobry znak – ostatecznie Łada wyjechała o własnych siłach :)

pusty

W międzyczasie u siebie wymieniłem jeszcze wycieraczki i płyn w układzie chłodzenia – na weekend w planach był testowy wyjazd do Katowic na Before Złombol 2014.

Pierwszy problem udało się wykryć już w sobotę przed wyjazdem :/ Radio CB na AM nawet nie szumiało :( Od razu pojechałem do serwisu gdzie je stroiłem – naprawa trwała 15 minut, ale tania nie była.

Najgorszy jak zwykle był wyjazd z Warszawy, trochę było trzeba postać w Raszynie i na rozkopanym odcinku Janki – Nadarzyn. W Częstochowie jak co roku też były roboty, ale nie było problemu z przejazdem. Na przejechanie 313km w sporej części z prędkością 100-110km/h poszło 25L benzyny, co daje spalanie ~8L/100km.

DSC_4750fot. Drużyna Tłokowego Pierścienia

Tego wieczoru, po drugiej stronie jeziora odbywały się akurat Międzynarodowe Pokazy Pirotechniczne które dodatkowo uatrakcyjniły spotkanie

fajerfot. Team Pegazy

W niedzielę po 9 zaczęło padać i całą drogę wracałem z włączonymi wycieraczkami (zdecydowanie polecam Valeo Silencio!). Dystans praktycznie ten sam, ale prędkości były w drodze powrotnej już niższe, rzadko przekraczałem 100km/h dzięki czemu zaoszczędziłem 2L benzyny. Przy 23L i 314km, spalanie wyszło na poziomie 7,33L/100km.

Średnio z całego wyjazdu wyniosło więc ~7,65L/100km, czyli tyle ile powinno być :)

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorie

Darczyńca

Piniata Cukierkowa bomba

Darczyńca

Sport&Classic Workshop

Darczyńca

FlyPhotos.net

Darczyńca

CARpenter - Grzegorz Arnold

Darczyńca

Darczyńca

Darczyńca

Michał i Paulina

Darczyńca

Szwedzkie Ziółka

Darczyńca

ABA Trans

Darczyńca

SkazaniNaŁadę

Darczyńca

Romera 10

Darczyńca

Filmowe Urodziny

Darczyńca

Klub Malucha

Darczyńca

Technicar

Darczyńca

Andrzej Borkowski

Darczyńca

Piotr Lechowicz

Darczyńca

Krzysztof Góra

Darczyńca

Ewelina Czajkowska

Darczyńca

Wojtek Goździewicz

Darczyńca

Konrad Melon

Darczyńca

Maciej Jermakow

Darczyńca

Paweł Mieczkowski

Darczyńca

Kancelaria Radców Prawnych Stopczyk & Mikulski sp.k.

Darczyńca

Darczyńca

Darczyńca

Darczyńca

Darczyńca

4racing.pl

Darczyńca

Kuba Kiljan

Darczyńca

Azul Holiday

Darczyńca

Grafix bis Zakład Poligraficzny

Darczyńca

Wojtek Pojda

Darczyńca

KEVISPORT wodny sprzęt ratunkowy i asekuracyjny

Darczyńca

Szkoła Tańca i Rock’n'Rolla Sportowego „Promenada”

Darczyńca

Warsaw Speed Team

Darczyńca

Artut

Darczyńca

Sport Ponad Podziałami

Darczyńca

Marek Mireński

Darczyńca

krzysm

Darczyńca

Twoja-Praga.pl