Konkretny …

… serwis

Od razu po rozpoczęciu sezonu YTW w końcu wziąłem się za gaźnik – po rozgrzaniu silnik przygasał na wolnych obrotach.

Zacząłem od wyprostowania podstawy sprawdzoną już metodą podgrzewania i prasy – ponownie z bardzo dobrym efektem. Wymieniłem szpilki w kolektorze na dłuższe pod nową niepopękaną i grubszą podkładkę izolacyjną. Podkładka niby nowa, ale była krzywa i też wymagała poprawek…

podkł1
podkł2

Przy regulacji śrubą składu mieszanki w końcu silnik reagował książkową „górką”

Przy pierwszym podejściu pojawiły się jednak problemy z drugą przepustnicą. W stanie zamkniętym cały czas puszczała na tyle powietrza, że nie dało się wystarczająco obniżyć wolnych obrotów i miała tendencje do zakleszczania się w tym stanie (wyraźnie wyczuwalne przy jeździe po autostradzie). Chodziła też z wyraźnym oporem, co było szczególnie widoczne przy jej zamykaniu – następowało skokowo. Rozwiązanie tego problemu wymagało kilku prób i wiązało się z regulacją położenia samego krążka przepustnicy na osi, regulacją położenia przepustnicy w stanie zamkniętym, lekkim dotarciu osi i na koniec regulacji cięgien, tak aby po puszczeniu gazu przepustnice rzeczywiście się domykały. Jak na razie sytuacja wygląda na opanowaną.

W międzyczasie sprawdziłem też działanie układu wyłączającego elektrozawór wolnych obrotów przy hamowaniu silnikiem. Warunki jego pracy można zasymulować w prosty sposób

Moduł okazał się sprawny, jednak podczas jazdy jego działanie w pewnych sytuacjach objawiało się gasnący silnikiem. Ten test wykonałem jeszcze przed wyjazdem do Rumunii, więc możliwe że teraz działałby prawidłowo, ale póki co jeżdżę z odłączonym.

Ciągle nie wiem skąd wziąć kawałek drobnej metalowej siateczki, żeby osłonić otwory nad komorą pływakową w górnej pokrywie

solex

Наиль pokazuje to w 11:15

Cały czas trwały też przygotowania do odpalenia drugiego silnika z zalanym układem chłodzenia, a do ogarnięcia było sporo. Przygotowałem drugi gaźnik Solex według już standardowej procedury czyli mycie, prostowanie i wymiana membranek oraz oringów oraz szlif podkładki izolacyjnej… Złożyłem układ chłodzenia, dorobiłem mocowanie alternatora…

silnik2

Po podpompowaniu oleju wkrętarką elektryczną założyłem aparat zapłonowy i… nie udało mi się niestety zagrzać silnika z zalanym układem chłodzenia. Pojawił się wyciek z jednej ze śrub trzymającej wyciszacz łańcucha (tej gdzie głowica była wytarta przez łańcuch). Lampa strobo też nie chciała działać i nie miałem jak ustawić zapłonu (założyłem bezstykowy aparat zapłonowy). Ostatecznie zrezygnowałem z planu przekładki silnika i skrzyni jeszcze przed tegorocznym Złombolem. Powód jest prosty – brak sił na taki sprint jak przed wyjazdem do Grecji (przekładka, dotarcie, testy, rozwiązanie wszystkich problemów…). Ale co się odwlecze to nie uciecze. Jedną z rzeczy którą jeszcze muszę sprawdzić, to to czy GMP tłoku rzeczywiście odpowiada znacznikom. Faktem jednak jest że silnik na Solexie odpalił, chodził i reagował na regulację.

W tym roku jadę więc na wielokrotnie sprawdzonym w boju silniku 1.3 – „Poruczniku”. Należał mu się już porządny serwis który był jedną z pozycji na liście prac przewidzianych na 7 dni urlopu i jeszcze kilkanaście roboczogodzin w późniejszym czasie. Lista ta obejmowała

  • wymianę oleju w skrzyni, dyfrze i silniku wraz z filtrem – dodatkowo niedawno wymieniłem wszystkie 3 korki spustowe na nowe z silniejszymi magnesami
  • nowe, konkretnej jakości klemy

klemy

  • nowe węże układu chłodzenia, nowa chłodnica, wszystko złapane opaskami które według sprzedającego spełniają normy NATO ;-) Górny wąż jak zwykle był za krótki. Łącznik z plastikowej rurki się nie sprawdził… i został zastąpiony metalowym.
weze1
weze2
rurka
chlodnica
  • uszczelnienie króćca nagrzewnicy przy głowicy
  • „regeneracja” zaworu nagrzewnicy – rzadki przypadek gdy zamiennik MasterSport, mimo że ciekł, okazał się całkiem przyjazny w serwisowaniu, sprawę załatwiły nowe oringi i silikon, cała operacja odbyła się bez potrzeby wyciągania zaworu

zawor

  • wszystkie dodatkowe układy elektryczne puściłem przez uniwersalną skrzynkę bezpieczników

bezpieczniki

  • poprawka blacharska wewnętrznej części lewego nadkola – czyli druciak, brunox i baranek
  • kontrola stanu rozrządu – do wymiany była rolka napinacza i 4 dźwigienki, na koniec nie obyło się oczywiście bez regulacji luzu zaworowego

zawory

  • demontaż tłumika środkowego i końcowego, ponowne uszczelnienie oraz wieszak końcowy tym razem wykonany ze starego paska rozrządu
  • wymiana płynu w układzie sprzęgła

Z elektryki dorobiłem jeszcze zasilacz z 4 portami USB na bazie prostego hub’a i zasilacza 3A – niestety trochę „sieje” i radio szumi, udało się to jednak trochę ograniczyć skracając nadmiarowy kawałek kabla antenowego

Z drobnych awarii „w międzyczasie” to raz przestały działać kierunkowskazy. Winnym okazał się niestykający bezpiecznik. Na wszelki wypadek wymieniłem wszystkie bezpieczniki pamiętające jeszcze moment zakupu Łady…

Mały serwis przeszła też żaba :/ Po urwaniu zaczepu dźwigni przy okazji wymieniłem olej i nauczyłem się ją odpowietrzać.

TO jednak jeszcze nie wszystko co działo i dzieje się w garażu…

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorie

Darczyńca

Piniata Cukierkowa bomba

Darczyńca

Sport&Classic Workshop

Darczyńca

FlyPhotos.net

Darczyńca

CARpenter - Grzegorz Arnold

Darczyńca

Darczyńca

Darczyńca

Michał i Paulina

Darczyńca

Szwedzkie Ziółka

Darczyńca

ABA Trans

Darczyńca

SkazaniNaŁadę

Darczyńca

Romera 10

Darczyńca

Filmowe Urodziny

Darczyńca

Klub Malucha

Darczyńca

Technicar

Darczyńca

Andrzej Borkowski

Darczyńca

Piotr Lechowicz

Darczyńca

Krzysztof Góra

Darczyńca

Ewelina Czajkowska

Darczyńca

Wojtek Goździewicz

Darczyńca

Konrad Melon

Darczyńca

Maciej Jermakow

Darczyńca

Paweł Mieczkowski

Darczyńca

Kancelaria Radców Prawnych Stopczyk & Mikulski sp.k.

Darczyńca

Darczyńca

Darczyńca

Darczyńca

Darczyńca

4racing.pl

Darczyńca

Kuba Kiljan

Darczyńca

Azul Holiday

Darczyńca

Grafix bis Zakład Poligraficzny

Darczyńca

Wojtek Pojda

Darczyńca

KEVISPORT wodny sprzęt ratunkowy i asekuracyjny

Darczyńca

Szkoła Tańca i Rock’n'Rolla Sportowego „Promenada”

Darczyńca

Warsaw Speed Team

Darczyńca

Artut

Darczyńca

Sport Ponad Podziałami

Darczyńca

Marek Mireński

Darczyńca

krzysm

Darczyńca

Twoja-Praga.pl