Obsługa …

… okresowa

Każdy klasyk wymaga obsługi okresowej, np. w Tavrii co jakiś czas dobrze jest wymienić silnik…

Na Allegro trafił się silnik 1.1 z całym osprzętem i skrzynią biegów, przebieg 39 tys. km. za… 400zł

silnik1

Przekładka to może niezbyt trudny, ale za to pracochłonny i wieloetapowy proces.

Na początek – sekcja i ocena stanu.

silnik2

Skrzynia okazała się lekko „dotarta”

s1

Mimo deklarowanego niskiego przebiegu, tarcza sprzęgła musiała być już wymieniana, oczywiście na MasterSport :/ Docisk stawiał opór przy demontażu i był lekko przygrzany…

s2
s3

Jedną z wielu rzeczy do wymiany były więc śruby – na takie które da się odkręcić, imbusy 10.9

p1
p2

Czysty sprzęt montuje się znacznie przyjemniej…

k1
k2

Typowy przykład jakości wykonania i spasowania elementów w Tavrii – średnica kanałów z kolektora wydechowego ni jak nie pokrywa się ze średnicą rur dwururki

w2

Wymienione zostały

  • zdecydowana większość uszczelek i uszczelniaczy
  • pasek rozrządu z rolką napinacza
  • kompletne sprzęgło (niestety MasterSport)
  • pompa wody (niestety MasterSport)
  • poduszki silnika
  • filtr oleju, zerwane śruby…

Wał korbowy podparty w 5 miejscach! Porządnie, jak w Ładzie, aż dziwne ;-)
k3
Stary silnik w końcu opuścił budę

o1
o2

Podłączenie wszystkiego z powrotem i rozwiązanie wszystkich problemów „wieku dziecięcego” zajęło potem jak zwykle jeszcze trochę czasu.

Układ wydechowy był nieszczelny, puszczał na łączeniu kulowym i dziurą w tłumiku końcowym – pomogła wymiana śrub i tłumika…

w3

Wymiana węży układu chłodzenia – stare przeżyły już kilka zagotowań płynu…

ww1

Z przodu doszły nowe tarcze hamulcowe („wzmocnione”) i klocki hamulcowe (niestety MasterSport, nie Brembo :/)

h1
h2

Także tu w budowie ciężko doszukać się jakiejś logiki. Zacisk znajduje się po wewnętrznej stronie tarczy. 3 zewnętrzne śruby na tarczy stanowią nie tylko szpilki „felgi”, ale mocowany jest do nich dodatkowy element który to dopiero mocuje wszystko do piasty (i jest przykręcany na 6 śrub). Przy tylu elementach i jakości ich wykonania, wyeliminowanie bicia przy hamowaniu jest praktycznie niemożliwe…

Szczęki i cylinderki hamulcowe z tyłu wymienione był już jakiś czas temu, nie mieliśmy wtedy jednak nowych uszczelniaczy. Bębny zdejmowaliśmy już parę razy, a łożyska trzeba za każdym razem potem dokręcić nową nakrętką – kilka ich już więc poszło…

h3

Podobna sytuacja jest z nakrętkami półosi napędowych. Problem z przegubami został wykryty już po przekładce silnika, nie było jednak wiadomo o który z 4 przegubów chodzi. Najbezpieczniej było przygotować drugi zestaw półosi – kompletne nowe były nie do dostania, dostępne były tylko używane.

pu1

Plan zakładał wymianę przegubów na nowe, ale powiódł się tylko połowicznie – nowe krzyżaki nie nadawały się do niczego

Skończyło się na nowych przegubach zewnętrznych, wymyciu i nasmarowaniu fabrycznych krzyżaków i wymianie gumowych osłon.

pu3Tu niestety plan również nie do końca się powiódł – zamek trytytek zastosowanych zamiast metalowych opasek wadził o skrzynię biegów :/ Po wymianie na metalowe (co nie było takie łatwe, bo ich nie mieliśmy), przy montażu, pękła jedna z nowych osłon…

20283_1467910863529200_2669619706132320446_n

Walka się jednak opłaciła, bo przyczyna bicia została wyeliminowana – jeden z krzyżaków (pewnie przez ostanie kilkanaście tysięcy kilometrów) pracował bez jednego łożyska igiełkowego

11731747_1468214010165552_3636724979574732657_o

Wyciągniecie jednej z półosi jest niestety znowu na liście rzeczy do zrobienia – gdzieś na trasie pękła gumowa osłona.

Gdy priorytetem są same przeguby a nie ośki, można je wyciągnąć bez rozpinania zawieszenia – wystarczy użyć szlifierki ;-)

12038325_1498486373804982_6389724794620176214_n
12039647_1498487880471498_2737085114382765583_n

Zapasowa Tavria już raczej nigdzie o własnych siłach nie pojedzie…

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorie

Darczyńca

Piniata Cukierkowa bomba

Darczyńca

Sport&Classic Workshop

Darczyńca

FlyPhotos.net

Darczyńca

CARpenter - Grzegorz Arnold

Darczyńca

Darczyńca

Darczyńca

Michał i Paulina

Darczyńca

Szwedzkie Ziółka

Darczyńca

ABA Trans

Darczyńca

SkazaniNaŁadę

Darczyńca

Romera 10

Darczyńca

Filmowe Urodziny

Darczyńca

Klub Malucha

Darczyńca

Technicar

Darczyńca

Andrzej Borkowski

Darczyńca

Piotr Lechowicz

Darczyńca

Krzysztof Góra

Darczyńca

Ewelina Czajkowska

Darczyńca

Wojtek Goździewicz

Darczyńca

Konrad Melon

Darczyńca

Maciej Jermakow

Darczyńca

Paweł Mieczkowski

Darczyńca

Kancelaria Radców Prawnych Stopczyk & Mikulski sp.k.

Darczyńca

Darczyńca

Darczyńca

Darczyńca

Darczyńca

4racing.pl

Darczyńca

Kuba Kiljan

Darczyńca

Azul Holiday

Darczyńca

Grafix bis Zakład Poligraficzny

Darczyńca

Wojtek Pojda

Darczyńca

KEVISPORT wodny sprzęt ratunkowy i asekuracyjny

Darczyńca

Szkoła Tańca i Rock’n'Rolla Sportowego „Promenada”

Darczyńca

Warsaw Speed Team

Darczyńca

Artut

Darczyńca

Sport Ponad Podziałami

Darczyńca

Marek Mireński

Darczyńca

krzysm

Darczyńca

Twoja-Praga.pl